Ga d’r maar aanstaan. Jouw manager Finance & Control valt van de een op de andere dag uit. Maandrapportages, jaarcijfers, de aansturing van zijn team en het project waarvan hij projectleider is blijven in eerste instantie nog even overeind, maar binnen afzienbare tijd gaan er dingen mis. Gaat het op meerdere plaatsen knellen. Werk aan de winkel dus. En snel graag.
Arbeidskrapte in veel sectoren
De juiste man of vrouw voor de juiste opdracht vinden is voor veel bedrijven een flinke uitdaging. De arbeidsmarkt is krap en het ziekteverzuim hoog. In sommige branches is het al jaren lastig om goede mensen te vinden. Denk aan ICT- bedrijven, de horeca, de zorg en het onderwijs. Daar zijn nu ook andere beroepsgroepen bijgekomen.
Zo kampt defensie met een groot tekort aan technische mensen (bron: Personeelsrapportage Rijksoverheid), zit de energietransitie-markt om zo’n 20.000 tot 30.000 nieuwe mensen te springen (bron: onderzoeksbureau Ecorys) en zijn er de komende jaren in de bouw een slordige 100.000 mensen nodig voor de verduurzaming van al die nieuw te bouwen woningen (bron: Economisch Instituut voor de Bouw).
Dit soort cijfers zijn terecht een grote zorg voor wie de opdracht heeft deze mensen te werven en te selecteren. Goede tijdelijke of vaste werknemers ‘pluk’ je namelijk niet even van de straat. Want naast dat ze geschikt moeten zijn voor de functie is het minstens zo belangrijk dat ze binnen de cultuur van jouw organisatie passen. Deze mensen vinden kost tijd en vraagt geduld.
Investering in wervingscampagnes is kostbaar
Als bedrijf ontkom je er in deze tijd niet aan om te investeren in dure wervingscampagnes. Op social media zul je je gezicht heel regelmatig moeten laten zien en wat je post moet ook opvallen om niet in de massa op te gaan. Het eigen personeel wordt ingezet als ambassadeur om jouw organisatie zo aantrekkelijk mogelijk in de schijnwerpers te zetten. Allemaal acties die prima kunnen werken. Echter, ze kosten tijd en geld en het is verre van zeker dat je de juiste mensen aan boord haalt.
Want zeg nou zelf, het is toch op z’n minst frustrerend om na verloop van tijd tot de conclusie te komen dat alle moeite om die ene persoon te vinden voor niets is geweest. Het project stagneert, deadlines worden niet gehaald en je kunt weer van voorafaan beginnen met zoeken en investeren. Zonde en niet nodig, vinden wij.
Geef uit handen wat jou teveel tijd en moeite kost
Een arbeidsbemiddelaar die gespecialiseerd is in het werven en selecteren van die ervaren interim manager waar we het eerder in deze blog over hadden, helpt je de juiste mensen te vinden voor de opdracht.
Na een eerste kennismaking gaan we direct aan de slag met werven. Zodra het glashelder is naar welke interim manager we op zoek moeten zetten we de vacaturetekst uit binnen ons netwerk. Ook brengen wij de vacature op social media en op onze website onder de aandacht. Kortom: naast werving en selectie zorgt HospitalityProfs ook voor promotie van de vacature.
Door gebruik te maken van een goed en divers netwerk én kort op de bal te spelen kan het snel gaan. Binnen een week komen wij met minimaal twee geschikte profielen. Het selecteren kan dan beginnen.
Ook tijdens we opdracht houden we intensief contact. Zo weten we snel waar we eventueel bij moeten sturen. Goede mensen vinden voor jouw opdracht hoeft dus niet frustrerend te zijn.
Dus wil je jouw wervings-en selectietraject aanzienlijk verkorten en besparen op hoge wervingskosten? Dan is dit hét moment om kennis te maken met HospitalityProfs.
In een notendop nog even de voordelen van werken met HospitalityProfs voor jou als opdrachtgever:
- Snel schakelen en op basis van kennen, kennis en reputatie een juiste match maken.
- HospitalityProfs begeleidt jouw interim manager vanaf de zijlijn, tijdens het hele traject.
- HospitalityProfs zorgt voor promotie van de opdracht op social media, onze website en in onze e-nieuwsbrief.